There was an error in this gadget

Tuesday, February 21, 2006

Swedish Game Awards 2006

Nu är det snart dags för andra fasen i Swedish Game Awards 2006, Sveriges största spelutvecklingstävling. Den 25 februari är det inlämning av konceptdokument för deltagande lag. Eftersom konceptdokumentet är en obligatorisk del av ett bidrag i tävlingen är 25 februari även sista anmälningsdatum!

Konceptdokumentet är inte ett regelrätt Game Design Document, utan är mer likt ett "sales pitch"-dokument, dvs det ska endast översiktligt beskriva spelet - inte innehålla tekniska specifikationer eller dylikt. Dokumentet får innehålla högst en A4 text (Times New Roman 10 punkter). Däremot får det innehålla hur många bilder som helst - "concept art", skärmdumpar från spelet, etc. Försök att få fram vad det är som gör ert spel så bra, och varför man vill spela det! Förslag på mall finns här: http://www.excitera.nu/sga/filer/Konceptmall.doc

Konceptdokumentet, som ska vara i ett format som kan läsas av de flesta ordbehandlare/dokumentläsare på marknaden (t ex Word eller PDF), skickas via e-post till illapha@excitera.nu senast kl. 20:00 lördag 25 februari. Om tekniska problem uppstår på SGA:s sida kan undantag göras.

Det går att anmäla sig till tävlingen samtidigt som dokumentet skickas in - bifoga i så fall information om laget och kontaktuppgifter. Anmälan ordnas dock enklast på webben: http://www.excitera.nu/sga/?p=register/newTeam1

Några anledningar att delta i SGA 2006:
  • Sammanlagt 80 000 kronor i prispengar
  • Pris till bästa PC-spel, bästa mobila spel OCH till bästa spelidé
  • En bra placering i SGA är meriterande för de som vill jobba i spelbranschen
  • Tidigare vinnare i SGA har fått stort erkännande, nationellt och internationellt
  • Bra motivation för att genomdriva ett spelutvecklingsprojekt från början till slut
  • Det är kul att utveckla spel!
Mer information om tävlingen, som regler och svar på vanliga frågor, finns på hemsidan: http://www.sga.to

I slutet av mars äger den största GDE:n (Game Developers Evening på KTH) hittills rum, i samarbete med årets huvudpartner Digital Illusions CE.

No comments: